Noutăți legislative
25 Iulie 2022
În data de 15.07.2022 a fost publicată Ordonanța nr. 16/2022 care modifică semnificativ Codul Fiscal. Mai jos regăsiți un sumar al principalelor modificări propuse.
Modificări ce intră în vigoare în termen de 3 zile de la data publicării ordonanței (18.07.2022):
- Referitor la facilitățile fiscale pentru angajatorii din domeniul construcții, condiția referitoare la cifra de afaceri realizată exclusiv din activitățile din acest domeniu se va raporta doar la anul în curs.
Astfel, în fiecare lună angajatorii trebuie să se asigure că cifra de afaceri realizată exclusiv din activitățile menționate la Art. 60 pct. 5, cumulat de la începutul anului până la luna în care se face analiza, este de cel puțin 80% din cifra de afaceri totală; în caz contrar, în luna în care nu este îndeplinită această condiție nu vor putea aplica facilitățile fiscale.
Indicatorul cifră de afaceri realizată efectiv din activitatea de construcții cuprinde numai veniturile din activitatea desfășurată pe teritoriul României.
- Devin neimpozabile din prisma impozitului pe venit indemnizațiile primite pentru îngrijirea pacientului cu afecțiuni oncologice.
Modificări ce intră în vigoare începând cu 01.08.2022 (sau cu veniturile lunii august 2022):
- Se reduce plafonul pentru aplicarea facilităților fiscale din domeniul construcțiilor, sectorul agricol și industria alimentară, de la 30.000 lei lunar la 10.000 lei lunar. Pentru partea din venitul brut lunar ce depășește 10.000 lei nu se vor mai aplica scutirile și reducerile de impozite și contribuții sociale.
- Se modifică modalitatea de calcul a accizei ad valorem pentru țigarete;
- Se modifică impozitul pentru veniturile din jocuri de noroc (plătite începând cu 01.08.2022)
Impozitul datorat în cazul veniturilor obținute ca urmare a participării la jocurile de noroc caracteristice cazinourilor, cluburilor de poker, slot-machine şi lozuri, cu valoare mai mare decât plafonul neimpozabil de 66.750 lei, se determină prin aplicarea mai jos, asupra fiecărui venit brut primit de un participant, iar din rezultatul obținut se scade suma de 11.650 lei.
Totodată, impozitul datorat pentru veniturile din jocuri de noroc se va determina astfel:
Începând cu 01.08.2022 | Anterior | ||
Tranșe de venit brut | Impozit | Tranșe de venit brut | Impozit |
până la 10.000, inclusiv | 3% | până la 66.750, inclusiv | 1% |
peste 10.000 – 66.750, inclusiv | 300 + 20% pentru ceea ce depășește suma de 10.000 | peste 66.750 – 445.000, inclusiv | 667,5 + 16% pentru ceea ce depășește suma de 66.750 |
peste 66.750 | 11.650 + 40% pentru ceea ce depășește suma de 66.750 | peste 445.000 | 61.187,5 + 25% pentru ceea ce depășește suma de 445.000 |
- În cazul contractelor de muncă part-time (fracție de normă), pentru care venitul brut este mai mic decât salariul de bază minim brut pe țară în vigoare în luna pentru care se datorează contribuții sociale, corespunzător numărului zilelor lucrătoare din lună în care contractul a fost activ, contribuțiile de asigurări sociale (25%) și contribuțiile de asigurări sociale de sănătate (10%) se vor calcula asupra salariului minim brut, iar diferența va fi suportată de angajatori.
Aceste prevederi nu se aplică persoanelor fizice aflate în una dintre următoarele situații:
- a) sunt elevi sau studenți, cu vârsta până la 26 de ani, aflați într-o formă de școlarizare;
- b) sunt ucenici, potrivit legii, în vârstă de până la 18 ani;
- c) sunt persoane cu dizabilități sau alte categorii de persoane cărora prin lege li se recunoaște posibilitatea de a lucra mai puţin de 8 ore pe zi;
- d) au calitatea de pensionari pentru limită de vârstă în sistemul public de pensii, cu excepția pensionarilor pentru limită de vârstă care beneficiază de pensii de serviciu în baza unor legi/statute speciale, precum şi a celor care cumulează pensia pentru limită de vârstă din sistemul public de pensii cu pensia stabilită în unul dintre sistemele de pensii neintegrate sistemului public de pensii;
- e) realizează în cursul aceleiași luni venituri din salarii sau asimilate salariilor în baza a două sau mai multe contracte individuale de muncă, iar baza lunară de calcul cumulată aferentă acestora este cel puţin egală cu salariul de bază minim brut pe țară.
Exemplu:
Societatea Pixul Vesel SRL are un angajat cu contract de muncă cu normă de 4 ore/zi, cu salariu brut de 1.450 lei. În luna august 2022 angajatul nu a avut zile de concediu/absențe.
La calculul de mai jos nu a fost luată în calcul deducerea personală, pentru simplificare.
Elemente | Prezent | După 1 august |
Salariu brut | 1.450 | 1.450 |
Salariul de bază minim brut pe țară | 2.550 | 2.550 |
CAS 25% din salariu brut | 363 | 363 |
CAS calculat la salariu minim | 638 | |
CAS diferență suportată de angajator | 275 | |
CASS 10% din salariu brut | 145 | 145 |
CASS calculat la salariu minim | 255 | |
CAS diferență suportată de angajator | 110 | |
Impozit 10% din salariu minus contribuțiile datorate de angajat | 94 | 94 |
Salariu net angajat | 848 | 848 |
CAM societate 2,25% | 33 | 33 |
Total cost societate | 1.483 | 1.868 |
Total taxe | 634 | 1.019 |
Pentru a acorda un salariu net de 848 lei, societatea plătește 1.019 lei taxe. Astfel, observăm o creștere a costurilor societății cu 385 lei, datorată diferenței de contribuții sociale calculate.
Dacă acest angajat îndeplinește una din condițiile menționate mai sus (ex: are și alte contracte de muncă și veniturile cumulate obținute depășesc valoarea de 2.550 lei), contribuțiile sociale datorate nu se vor mai majora, ele se vor calcula asupra salariului realizat.
Angajatorul solicită documente justificative persoanelor fizice care sunt exceptate de la stabilirea contribuțiilor sociale după noile reguli, iar în cazul situației prevăzute la lit. e) (persoană fizică cu mai multe contracte de muncă), procedura de aplicare se stabilește prin ordin al ministrului finanțelor.
Modificări ce intră în vigoare începând cu 01.01.2023 (sau cu veniturile lunii ianuarie 2023):
Impozit dividende
Se majorează cota de impozitare pentru veniturile din dividende distribuite după data de 1 ianuarie 2023 la 8% de la 5%. Această cotă nouă se va aplica în cazul tuturor dividendelor distribuite (către persoane fizice și juridice rezidente & persoane fizice și juridice nerezidente), dacă nu sunt aplicabile scutiri.
Astfel, pentru dividendele distribuite până la 31.12.2022, chiar dacă acestea sunt plătite după data de 01 ianuarie 2023, cota de impozit aplicabilă va fi de 5%. În cazul dividendelor distribuite în cursul anului 2022 dar neplătite până la 31.12.2022, impozitul se va declara și plăti până la data de 25 ianuarie 2023.
Impozitul pe dividende se va datora și în cazul dividendelor distribuite/plătite fondurilor de pensii administrate privat şi/sau fondurilor de pensii facultative.
Profit reinvestit
Se extinde sfera de aplicare a profitului reinvestit prin includerea următoarelor active achiziționate: active utilizate în activitatea de producție și procesare, active reprezentând retehnologizare.
Microîntreprinderi
Devine opțional acest sistem.
Persoanele juridice române pot opta să aplice impozitul pe venitul microîntreprinderilor începând cu anul fiscal următor celui în care îndeplinesc condițiile de microîntreprindere prevăzute la art. 47 (sau începând cu anul înființării pentru societățile nou-înființate) și dacă nu au mai fost plătitoare de impozit pe veniturile microîntreprinderilor ulterior datei de 1 ianuarie 2023.
Microîntreprinderile nu pot opta pentru plata impozitului pe profit în cursul anului fiscal, opţiunea putând fi exercitată începând cu anul fiscal următor, cu excepțiile prevăzute la art. 52.
Cu alte cuvinte, o societate care la 31.12.2022 îndeplinește condițiile de mai jos, poate opta începând cu anul 2023 să aplice impozitul pe venitul microîntreprinderilor. Dacă ulterior 01.01.2023 nu mai îndeplinește condițiile și are obligația de a trece la impozit pe profit (această analiză se efectuează trimestrial), va trece la impozit pe profit începând cu trimestrul în care nu mai îndeplinește aceste condiții și nu va mai putea reveni la regimul microîntreprinderilor niciodată. Dacă societatea îndeplinește în continuare condițiile de aplicare a regimului microîntreprinderilor dar dorește trecerea la impozit pe profit prin opțiune, va putea face această trecere începând cu anul fiscal următor și nu în cursul anului.
Pentru societățile nou-înființate, pentru a aplica regimul de impozitare pentru microîntreprinderi de la înființare trebuie să nu aibă asociați/acționari care dețin peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la mai mult de trei persoane juridice române care se încadrează să aplice sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor, iar capitalul social să fie deținut de persoane, altele decât statul şi unitățile administrativ-teritoriale. Totodată, în termen de maxim 30 de zile de la înființare trebuie să angajeze minim 1 angajat.
Condițiile pentru aplicarea regimului de impozitare al microîntreprinderilor, începând cu anul 2023, vor fi următoarele:
- Realizează venituri, altele decât cele din consultanță şi/sau management, în proporție de peste 80% din veniturile totale;
- Are cel puțin 1 salariat*;
- Realizează venituri de maxim 500.000 euro (față de 1 milion de euro în prezent);
- Are asociați/acționari care dețin peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cel mult trei persoane juridice române care se încadrează să aplice sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor, inclusiv persoana care verifică îndeplinirea condițiilor prevăzute de prezentul articol;
- Capitalul social al acesteia este deținut de persoane, altele decât statul şi unitățile administrativ-teritoriale;
- Nu se află în dizolvare, urmată de lichidare, înregistrată în registrul comerțului sau la instanțele judecătorești, potrivit legii.
Societățile care nu îndeplinesc cumulat condițiile menționate mai sus, datorează impozit pe profit (16% aplicat profitului fiscal).
Nu este clar la acest moment ce înseamnă venituri din consultanță şi/sau management: ar trebui să facem analiza doar în funcție de codul CAEN al activității desfășurate sau în funcție de activitatea efectiv desfășurată (în sensul în care multe activități, deși nu au în denumire cuvintele consultanță și management, pot avea o componentă de consultanță)?
O societate care aplică regimul microîntreprinderilor începând cu anul 2023, va datora impozit pe profit începând cu trimestrul în care realizează venituri mai mari de 500.000 euro sau ponderea veniturilor realizate din consultanță şi/sau management în veniturile totale este de peste 20% inclusiv.
De asemenea, o microîntreprindere va datora impozit pe profit începând cu trimestrul în care nu mai are cel puțin 1 salariat. Această condiție însă se va considera îndeplinită dacă, în termen de 30 de zile de la încetarea raportului de muncă, este angajat un nou salariat cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată sau pe durată determinată pe o perioadă de cel puţin 12 luni.
În contextul condițiilor menționate mai sus, salariat înseamnă:
- persoana angajată cu contract individual de muncă cu normă întreagă;
- persoane angajate cu contract individual de muncă cu timp parțial dacă fracțiunile de normă prevăzute în acestea, însumate, reprezintă echivalentul unei norme întregi;
- persoane cu contracte de administrare sau mandat, potrivit legii, în cazul în care remunerația acestora este cel puțin la nivelul salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată.
Se iau în considerare și contractele individuale de muncă/convențiile individuale de muncă, încheiate potrivit legilor speciale, precum și contractele suspendate, potrivit legii. Contractele suspendate se iau în calcul doar dacă perioada de suspendare este mai mică de 30 zile și situația este înregistrată pentru prima dată în anul fiscal respectiv.
Cota de impozitare va fi de 1% (se elimină cota de 3%).
Se elimină impozitului specific începând cu anul 2023, iar entitățile care desfășoară activitate în domeniul HORECA* vor datora fie impozit pe venitul microîntreprinderilor (1% din veniturile impozabile) fie impozit pe profit (vor opta pentru unul din cele 2 regimuri).
*Codurile CAEN aferente activităților cărora li se aplică aceste prevederi sunt:
- 5510 – „Hoteluri şi alte facilități de cazare similare”,
- 5520 – „Facilități de cazare pentru vacanțe şi perioade de scurtă durată”,
- 5530 – „Parcuri pentru rulote, campinguri şi tabere”,
- 5590 – „Alte servicii de cazare”,
- 5610 – „Restaurante”,
- 5621 – „Activități de alimentație (catering) pentru evenimente”,
- 5629 – „Alte servicii de alimentație n.c.a.”,
- 5630 – „Baruri şi alte activități de servire a băuturilor”.
În cazul entităților care desfășoară activitățile de mai sus, nu este necesară îndeplinirea condițiilor de la microîntreprinderi (ex: pot rămâne la sistemul de impozitare al microîntreprinderilor și dacă valoarea veniturilor depășește plafonul de 500.000 euro).
Totodată, se introduc 4 noi categorii de entități care vor datora obligatoriu impozit pe profit, nefiind aplicabile condițiile de mai sus:
- persoana juridică română care desfășoară activități în domeniul bancar;
- persoana juridică română care desfășoară activități în domeniile asigurărilor şi reasigurărilor, al pieței de capital, inclusiv cea care desfășoară activități de intermediere în aceste domenii;
- persoana juridică română care desfășoară activități în domeniul jocurilor de noroc;
- persoana juridică română care desfășoară activități de explorare, dezvoltare, exploatare a zăcămintelor de petrol şi gaze naturale.
Se clarifică ordinea în care se aplică creditele fiscale (reducerile de impozit) la calcularea impozitului pe veniturile microîntreprinderilor. Astfel, calculul se face în cascadă, în următoarea ordine:
- sumele aferente sponsorizărilor efectuate;
- costul de achiziție al aparatelor de marcat electronice fiscale;
- reducerea de impozit conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 153/2020 pentru instituirea unor măsuri fiscale de stimulare a menținerii/creșterii capitalurilor proprii, precum şi pentru completarea unor acte normative.
Declarația informativă privind beneficiarii bunurilor/serviciilor/sponsorizărilor se va depune până la data de 25 iunie inclusiv a anului următor, pe perioada aplicării prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 153/2020.
Se elimină opțiunea de a trece de la regimul microîntreprinderilor la impozit pe profit în condițiile în care capitalul social este de minim 45.000 lei și societatea are cel puțin 2 salariați.
Venituri salariale și asimilate
Se introduc două noi categorii de avantaje neimpozabile ce pot fi acordate salariaților, astfel:
- contravaloarea hranei acordate de către angajator pentru angajații proprii, persoane fizice care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor, astfel cum este prevăzut în contractul de muncă sau în regulamentul intern – în limita valorii maxime, potrivit legii, a unui tichet de masă/persoană/zi, prevăzută la data acordării, în conformitate cu legislația în vigoare. La stabilirea plafonului lunar neimpozabil nu se iau în calcul numărul de zile din luna în care persoana fizică desfășoară activitate în regim de telemuncă sau muncă la domiciliu sau se află în concediu de odihnă/medical/delegare. Prin hrană se înțelege hrana preparată în unități proprii sau achiziționată de la unități specializate. Prevederile nu sunt aplicabile angajaților care beneficiază de tichete de masă, în conformitate cu legislația în vigoare.
- cazarea şi contravaloarea chiriei pentru spațiile de cazare/de locuit puse de către angajatori la dispoziția angajaților proprii, persoane fizice care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor, astfel cum este prevăzut în contractul de muncă sau în regulamentul intern – în limita unui plafon neimpozabil de 20% din salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată /lună/persoană, în următoarele condiții:
- angajatul, soțul/soția acestuia nu dețin o locuință în proprietate personală sau în folosință în localitatea în care își desfășoară activitatea;
- spațiul de cazare/de locuit se află în unitățile proprii, inclusiv de tip hotelier sau într-un imobil închiriat de la o terță persoană, de către angajator;
- contractul de închiriere este încheiat în condițiile legii – contractul de închiriere încheiat de angajator cu proprietarul imobilului;
- plafonul neimpozabil se acordă unuia dintre soți, în cazul în care ambii soți desfășoară activitate în aceeași localitate, la același angajator sau la angajatori diferiți, pe baza declarației pe propria răspundere a acestuia.
La determinarea plafonului de 20% din salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, se ia în calcul valoarea cea mai mică a salariului minim brut pe țară, în vigoare în luna pentru care se acordă avantajele.
Verificarea îndeplinirii condițiilor se efectuează pe baza documentelor justificative şi constituie responsabilitatea angajatorului.
Se introduce un nou plafon lunar, în cazul unor avantaje salariale neimpozabile. Astfel, următoarele venituri cumulatelunar nu reprezintă venit impozabil, în limita plafonului lunar de cel mult 33% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat:
- prestațiile suplimentare primite de salariati în baza clauzei de mobilitate potrivit legii – în limita a 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizația de delegare/detașare, prin hotărâre a Guvernului, pentru personalul autorităţilor şi instituțiilor publice;
Excepția de la această regulă o reprezintă prestațiile suplimentare primite de lucrătorii mobili prevăzuți în Hotărârea Guvernului nr. 38/2008 privind organizarea timpului de muncă al persoanelor care efectuează activități mobile de transport rutier (aceste sume sunt neimpozabile în aceleași limite ca și diurna și nu se iau în calcul la această analiză).
- contravaloarea hranei acordate de către angajator pentru angajații proprii, persoane fizice care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor, astfel cum este prevăzut în contractul de muncă sau în regulamentul intern – în limita valorii maxime, potrivit legii, a unui tichet de masă/persoană/zi, prevăzută la data acordării, în conformitate cu legislația în vigoare. La stabilirea plafonului lunar neimpozabil nu se iau în calcul numărul de zile din luna în care persoana fizică desfășoară activitate în regim de telemuncă sau muncă la domiciliu sau se află în concediu de odihnă/medical/delegare. Prin hrană se înțelege hrana preparată în unități proprii sau achiziționată de la unități specializate. Prevederile nu sunt aplicabile angajaților care beneficiază de tichete de masă, în conformitate cu legislația în vigoare.
- cazarea şi contravaloarea chiriei pentru spațiile de cazare/de locuit puse de către angajatori la dispoziția angajaților proprii, persoane fizice care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor, astfel cum este prevăzut în contractul de muncă sau în regulamentul intern – în limita unui plafon neimpozabil de 20% din salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată /lună/persoană, în următoarele condiții:
- angajatul, soțul/soția acestuia nu dețin o locuință în proprietate personală sau în folosință în localitatea în care își desfășoară activitatea;
- spațiul de cazare/de locuit se află în unitățile proprii, inclusiv de tip hotelier sau într-un imobil închiriat de la o terță persoană, de către angajator;
- contractul de închiriere este încheiat în condițiile legii – contractul de închiriere încheiat de angajator cu proprietarul imobilului;
- plafonul neimpozabil se acordă unuia dintre soți, în cazul în care ambii soți desfășoară activitate în aceeași localitate, la același angajator sau la angajatori diferiți, pe baza declarației pe propria răspundere a acestuia.
La determinarea plafonului de 20% din salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, se ia în calcul valoarea cea mai mică a salariului minim brut pe țară, în vigoare în luna pentru care se acordă avantajele.
Verificarea îndeplinirii condițiilor se efectuează pe baza documentelor justificative şi constituie responsabilitatea angajatorului.
- contravaloarea serviciilor turistice şi/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru angajații proprii şi membrii de familie ai acestora, acordate de angajator, astfel cum este prevăzut în contractul de muncă, regulamentul intern, sau primite în baza unor legi speciale şi/sau finanțate din buget – în limita unui plafon anual, pentru fiecare angajat, reprezentând nivelul unui câștig salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul în care au fost acordate;
- contribuțiile la un fond de pensii facultative potrivit Legii nr. 204/2006, cu modificările şi completările ulterioare, şi cele reprezentând contribuții la scheme de pensii facultative, calificate astfel în conformitate cu legislația privind pensiile facultative de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, administrate de către entități autorizate stabilite în state membre ale Uniunii Europene sau aparţinând Spațiului Economic European, suportate de angajator pentru angajații proprii – în limita a 400 euro anual pentru fiecare persoană;
- primele de asigurare voluntară de sănătate, precum şi serviciile medicale furnizate sub formă de abonament, suportate de angajator pentru angajații proprii, astfel încât la nivelul anului să nu se depășească echivalentul în lei al sumei de 400 euro, pentru fiecare persoană;
- sumele acordate angajaților care desfășoară activități în regim de telemuncă pentru susținerea cheltuielilor cu utilitățile la locul în care angajații își desfășoară activitatea, precum electricitate, încălzire, apă şi abonamentul de date, şi achiziția mobilierului şi a echipamentelor de birou, în limitele stabilite de angajator prin contractul de muncă sau regulamentul intern – în limita unui plafon lunar de 400 lei corespunzător numărului de zile din luna în care persoana fizică desfășoară activitate în regim de telemuncă. Sumele vor fi acordate fără necesitatea de prezentare a documentelor justificative.
Ordinea în care veniturile menționate mai sus se includ în plafonul lunar de cel mult 33% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat se stabilește de angajator.
Astfel, în cazul celor 7 categorii de sume ce pot fi acordate angajaților, există limitări individuale (ex: primele de asigurare voluntară de sănătate nu pot depăși suma de 400 euro/an/angajat) și o limitare la nivelul tuturor celor 7 sume cumulate. Pentru a nu datora impozit pe venit și contribuții sociale în cazul acordării acestor sume, angajatorii trebuie să se asigure că:
- valoarea fiecăruia din cele 7 avantaje nu depășește limitele individuale;
- valoarea tuturor celor 7 avantaje, cumulat, nu depășește limita de 33% din salariul din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat.
Exemplu:
Un salariat al societății ABC SRL primește în luna ianuarie 2023 următoarele beneficii:
- i se achită contribuția la fondul de pensii facultative în valoare de 500 lei;
- i se achită prima de asigurare de voluntară de sănătate în sumă de 350 lei;
- i se acordă 400 lei pentru activitatea desfășurată în regim de telemuncă (integral);
Salariul de bază al angajatului în luna ianuarie a fost de 3.000 lei.
Vom analiza dacă beneficiile de mai sus vor fi considerate neimpozabile la stabilirea impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale datorate.
Beneficiu | Suma acordată | Plafon | Tratament fiscal |
Contribuția la fondul de pensii facultative | 500 lei | 400 € | Neimpozabil, sub plafon |
Prima de asigurare de voluntară de sănătate | 350 lei | 400 € | Neimpozabil, sub plafon |
Suma acordată pentru activitatea în regim de telemuncă | 400 lei | 400 lei | Neimpozabil, sub plafon |
Total beneficii | 1.250 lei | 990 lei | Diferența de 260 lei se va impozita |
Astfel, deși pentru fiecare din cele 3 beneficii acordate sunt respectate limitele individuale, deoarece cumulat valoarea beneficiilor depășește plafonul de 33% din salariul de bază (ex: 990 lei), suma de 260 lei se va impozita în luna ianuarie (asupra acesteia se vor calcula impozit pe venit 10%, CAS 25%, CASS 10% și CAM 2,25%).
! Deoarece acest plafon este lunar, trebuie acordată o atenție sporită lunilor în care se decontează cheltuielile cu serviciile turistice.
Menționăm că angajatorii au și opțiunea de a acorda tichete de vacanță (în limita a 6 salarii de bază minime brute pe țară garantate în plată) asupra cărora se calculează doar impozit pe venit (nu și contribuții sociale), iar aceste tichete nu se iau în calcul în plafonul de 33% din salariul de încadrare.
Începând cu anul 2023 se modifică valoarea deducerilor personale, astfel:
- Deducerea personală de bază se va acorda pentru persoanele fizice care au un venit lunar brut de până la 2.000 de lei peste nivelul salariului de bază minim brut pe țară ( 4.550 lei); Deducerea se va calcula ca procent din salariul minim, în funcție de venitul brut realizat și de numărul persoanelor aflate în întreținere.
- Se va acorda o deducere personală suplimentară astfel:
- a) 15% din salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată pentru persoanele fizice cu vârsta de până la 26 de ani, care realizează venituri din salarii al căror nivel este de până la nivelul prevăzut la alin.(3).
- b) 100 de lei lunar pentru fiecare copil cu vârsta de până la 18 de ani, dacă acesta este înscris într-o unitate de învățământ, părintelui care realizează venituri din salarii, indiferent de nivelul acestora.
P.F.A.
În prezent, în scopul stabilirii impozitului datorat de Persoanele Fizice Autorizate sunt posibile 2 sisteme de impunere:
- Sistem real: presupune organizarea evidenței contabile și aplicarea cotei de impozit de 10% la venitul net determinat ca diferență între încasările și plățile efectuate;
- Sistem normă de venit: cota de impozit de 10% se aplică la norma de venit publicată de Ministerul Finanțelor Publice (aceasta depinde de codul CAEN al activităţii și localitatea în care se desfășoară activitatea); nu se aplică acest sistem pentru toate activitățile.
Norma de venit reprezintă un sistem simplificat, contribuabilii neavând obligația de a organiza evidența contabilă (au obligația de a completa Registrul de Evidență Fiscală doar cu partea de venituri realizate); baza de impozitare este fixă pe an, indiferent care sunt veniturile realizate.
Pentru a aplica impozitarea pe normă de venit, PFA trebuie să aibă un venit brut de până la 100.000 euro pe an. Începând cu anul următor celui în care s-a depășit acest plafon, va trece la sistemul real.
Începând cu anul 2023, se diminuează plafonul de la 100.000 euro la 25.000 euro. Astfel, PFA care aplică impozitarea pe normă de venit va trece la sistem real începând cu anul următor celui în care a depășit plafonul de 25.000 euro.
Venituri din chirii
Se elimină cota forfetară de cheltuieli utilizată la stabilirea venitului impozabil în cazul veniturilor din închiriere obținute de persoane fizice. Astfel, modificarea va genera o creștere de 4% a impozitului datorat în acest caz (10% din valoarea chiriei față de 10% din 60% din valoarea chiriei). Menționăm însă că persoanele fizice au dreptul să opteze pentru determinarea venitului net în sistem real, pe baza datelor din contabilitate și să determine impozitul prin aplicarea cotei de 10% la diferența dintre încasările și cheltuielile efectuate.
Impozit vânzare proprietăți imobiliare
În cazul vânzării de construcții de orice fel şi a terenurilor aferente acestora din patrimoniul personal, persoanele fizice vor datora impozit calculat la valoarea tranzacției prin aplicarea următoarelor cote:
- a) 3% pentru construcțiile de orice fel şi a terenurilor aferente acestora, precum şi asupra terenurilor de orice fel fără construcții, deținute o perioadă de până la 3 ani inclusiv;
- b) 1% pentru imobilele descrise la lit. a), deținute o perioadă mai mare de 3 ani.
Totodată se elimină deducerea din valoarea tranzacției a sumei neimpozabile de 450.000 lei. Astfel, impozitul se va calcula prin aplicarea cotelor menționate mai sus la valoarea integrală a tranzacției.
Contribuții sociale
În cazul veniturilor obținute de persoane fizice din activități independente și din drepturi de proprietate intelectuală, contribuția de asigurări sociale (CAS) se va calcula la un venit ales care nu poate fi mai mic decât:
- a) nivelul de 12 salarii minime brute pe țară, în vigoare la termenul de depunere a declarației prevăzute la art. 120, în cazul veniturilor realizate cuprinse între 12 și 24 salarii minime brute pe țară;
- b) nivelul de 24 salarii minime brute pe țară, în vigoare la termenul de depunere a declarației prevăzute la art. 120, în cazul veniturilor realizate de peste 24 salarii minime brute pe țară.
În cazul veniturilor obținute de persoane fizice din pensii pentru partea care depășește suma lunară de 4.000 lei, din activități independente, din drepturi de proprietate intelectuală, din asocierea cu o persoană juridică, din cedarea folosinței bunurilor, din activități agricole, silvicultură și piscicultură, din investiții și din alte surse, contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS) se va calcula la:
- a) nivelul a 6 salarii minime brute pe țară, în vigoare la termenul de depunere a declarației prevăzute la art. 120, în cazul veniturilor realizate cuprinse între 6 și 12 salarii minime brute pe țară;
- b) nivelul de 12 salarii minime brute pe țară, în vigoare la termenul de depunere a declarației prevăzute la art. 120, în cazul veniturilor realizate cuprinse între 12 și 24 salarii minime brute pe țară;
- c) nivelul de 24 salarii minime brute pe țară, în vigoare la termenul de depunere a declarației prevăzute la art. 120, în cazul veniturilor realizate de peste 24 salarii minime brute pe țară;“
Astfel, pentru cei care obțin venituri peste plafonul de 24 de salarii minime (ex:. 30.600 lei în 2022), contribuțiile sociale datorate se vor dubla.
Impactul acestor modificări este redat în tabelul de mai jos:
Elemente | Venituri realizate | Plafon | 2023 | 2022 | Diferență |
Salariu minim | 2.550 lei | 2.550 lei | |||
CAS* – 25% x plafon | Între 12 și 24 salarii minime | 12 salarii minime | 7.650 lei | 7.650 lei | – lei |
CAS* – 25% x plafon | 24 salarii minime | 15.300 lei | 7.650 lei | 7.650 lei | |
CASS – 10% x plafon | Între 6 și 12 salarii minime | 6 salarii minime | 1.530 lei | – lei | 1.530 lei |
CASS – 10% x plafon | Între 12 și 24 salarii minime | 12 salarii minime | 3.060 lei | 3.060 lei | – lei |
CASS – 10% x plafon | Peste 24 salarii minime | 24 salarii minime | 6.120 lei | 3.060 lei | 3.060 lei |
TVA
Se majorează cota de TVA de la 9% la 19% în cazul băuturilor nealcoolice care se încadrează la codurile NC 2202 10 00 și 2202 99 (băuturi cu adaos de zahăr).
Se majorează cota de TVA de la 5% la 9% pentru cazarea în cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu funcție similară, inclusiv închirierea terenurilor amenajate pentru camping și serviciile de restaurant şi de catering, cu excepția băuturilor alcoolice și a băuturilor nealcoolice care se încadrează la codurile NC 2202 10 00 și 2202 99.
În cazul achiziției de locuințe ca parte a politicii sociale, începând cu anul 2023, cota de 5% se va aplica pentru o singură achiziție în mod individual sau în comun cu o altă persoană fizică, pentru achiziția de locuințe care au o suprafață utilă de maximum 120 mp, exclusiv anexele gospodărești, a căror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depășește suma de 600.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adăugată.
Prin excepție, în cazul locuințelor pentru care anterior 01 ianuarie 2023 au fost încheiate acte juridice care au ca obiect plata în avans pentru achiziția de locuințe, în anul 2023 se vor aplica regulile valabile și în prezent, respectiv:
- a) livrarea de locuințe care au o suprafață utilă de maximum 120 mp, exclusiv anexele gospodărești, a căror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depășește suma de 450.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adăugată, achiziționate de persoane fizice, dacă au încheiat până la 1 ianuarie 2023 acte juridice între vii care au ca obiect plata în avans pentru achiziționarea de astfel de locuințe;
- b) livrarea de locuințe care au o suprafață utilă de maximum 120 mp, exclusiv anexele gospodărești, a căror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, depășește suma de 600.000 lei, dar nu depășește suma de 700.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adăugată, achiziționate de persoane fizice în mod individual sau în comun cu altă persoană fizică/alte persoane fizice, dacă au încheiat până la 1 ianuarie 2023 acte juridice între vii care au ca obiect plata în avans pentru achiziționarea unei astfel de locuințe.
Facilități fiscale anumite domenii
Începând cu 01 ianuarie 2023, facilitățile fiscale aplicabile în domeniul construcțiilor, sectorul agricol și industria alimentară se vor aplica doar asupra veniturilor realizate în baza contractelor individuale de muncă (ex: nu se vor lua în calcul contractele de administrare).
Alte modificări
Impozitul pe clădiri se va calcula aplicând cotele de impozitare stabilite prin hotărâri a consiliilor locale asupra valorii clădirii. Valoarea clădirii se calculează prin înmulțirea suprafeței construite desfășurate exprimată în metri pătrați, cu valoarea unitară pe metru pătrat exprimată în lei, sau prin preluarea valorii clădirii, după caz, așa cum sunt cuprinse în Studiile de piață referitoare la valorile orientative privind proprietățile imobiliare din România, administrate de Uniunea Națională a Notarilor Publici din România.
Cotele de impozitare vor fi de minim 0,1% în cazul clădirilor rezidențiale și de minim 0,5% în cazul clădirilor nerezidențiale.
Pentru clădirile care au în componență atât spații cu destinație rezidențială cât și spații cu destinație nerezidențială, impozitul/taxa pe clădiri se determină în funcție de destinația suprafețelor cu o pondere mai mare (peste 50%) și se calculează prin aplicarea cotei corespunzătoare destinației majoritare, asupra valorii întregii clădirii.
Pentru anul 2023, primul termen de plată a impozitului pe clădiri și a impozitului pe teren, se prorogă de la 31 martie 2023 la 30 iunie 2023.
Devine din nou obligatorie declararea contractelor de chirie încheiate de persoane fizice la organul fiscal, precum și a modificărilor survenite, în termen de cel mult 30 zile de la încheierea/producerea modificării acestuia, la organul fiscal competent. În cazul contractelor de închiriere aflate în derulare la data de 1 ianuarie 2023, înregistrarea, la organul fiscal competent, a contractului încheiat între părți şi a modificărilor survenite se efectuează în termen de cel mult 90 de zile de la data la care a intervenit obligația înregistrării acestora.
Se introducere obligația de a accepta „sisteme moderne de plată” (ex: POS) în cazul magazinelor și societăților care prestează servicii către populație, cu o cifră de afaceri de peste pragul de 10.000 de euro pe an (față de 50.000 de euro).
Contact
Simona Marilena STĂNCULESCU
Consultant fiscal, Expert contabil
SM ACCOUNTING & CONSULTANCY
+40 729 514 854
simona.stanculescu@smac.ro
Adding {{itemName}} to cart
Added {{itemName}} to cart